Vormen van Qigong

nedereindseplas-2

Door ontspannen en met aandacht te bewegen leer je je lichaam te voelen. Je zit minder in je hoofd.  Je voelt je krachtig staan en leert grenzen te herkennen. Een mooie basis voor balans in je leven.

Qigong helpt om je levenskracht (chi of qi) te versterken. Zonder qi kun je niet leven. Net zoals een vuurtje zuurstof nodig heeft om te blijven branden, heeft je lichaam ook energie nodig om te blijven functioneren.

Het is dus belangrijk om voldoende energie te hebben en er zuinig mee om te springen. Dit doe je bijvoorbeeld door qigong te beoefenen. Je laad je batterij er weer mee op. Maar ook door gezond te eten en frise lucht in te ademen.

Er zijn veel soorten Qigong:

  • Medische qigong. Het bevorderen van de gezondheid van lichaam en geest.
  • Meditatieve of spirituele qigong. Ontwikkelen van een dieper zelf- en lichaamsbewustzijn
  • Wu gong. Met behulp van qigong wordt het lichaam versterkt en soepeler. Daarnaast wordt innerlijke kracht opgebouwd om in de krijgskunst toe te passen

Veel qigongseries herbergen meerdere aspecten in zich. In de lessen wordt gewerkt met verscillende qigongseries, waarbij de nadruk bijvoorbeeld ligt op het openen van lichaam en licht rekken van ledematen en romp of juist op het gebruik van aandacht.

Een Chinees gezegde luidt: “Waar je aandacht is, daar is je qi”. Dat betekent simpel gezegd dat je met aandacht je energie(balans) kunt sturen. De kunst is dan ook om met je aandacht ‘uit je hoofd’ te gaan. Dat is waar het bij qigong (en taiji) om draait. De basis van elke oefening is steeds stevig aarden (wortelen) en van daaruit ontspannen en met aandacht bewegen.

We werken in de lessen met verschillende qigongseries, waaronder:

chinese_yoga

Van een aantal qigong series is een video beschikbaar. Deze kun je gebruiken om thuis zelf te oefenen.