Yang Cheng Fu legt uit

Yang Cheng Fu was een van de grote taijimeesters. Hij is de kleinzoon van Yang Lu Chan, de grondlegger van de Yangstijl taijiquan. Yang Cheng Fu is van grote invloed geweest op de toegankelijkheid van de taijiquan. Hij versimpelde de vorm van zijn grootvader, maakte hem minder martiaal en meer gericht op gezondheid. Hieronder tien aandachtpunten voor houding en bewegen in de taijiquan door Yang Cheng Fu.

yang cheng fu taijiquan taiji tai chi yangstijl

Meester Yang Cheng Fu

Houd het hoofd rechtop
Maak de nek lang, zonder hiervoor teveel spierkracht te gebruiken. Het is alsof de kruin aan een touwtje omhoog getrokken wordt. Een ontspannen en opgericht hoofd laat de shen (geest) stijgen.

Ontspan de borst en open de schouderbladen
Door hoog te ademen, brengen we spanning in de borst en schouders. De adem naar de buik te brengen brengt hierin verlichting. Door actief de borstkas verder te ontspannen, kunnen de schouderbladen geopend worden. Dan kun je kracht ontladen via de ruggengraat.

Ontspan het midden
Het midden stuurt alle bewegingen. Wanneer het midden ontspannen is, zijn de benen gevuld en kan kracht vanuit de benen doorgegeven worden aan de armen.

Onderscheid vol en leeg
Verplaats het gewicht steeds van het ene naar het andere been. Als je vol en leeg kunt onderscheiden is een stap licht en moeiteloos en ben je moeilijk uit evenwicht te brengen.

Laat schouders en ellebogen zakken
Pas wanneer schouders en ellebogen ontspannen zijn, kan er daadwerkelijk kracht in de benen ontwikkeld worden. Een verkramping in het bovenlichaam laat de qi stijgen. Ellebogen zijn laag en geven daarmee de schouders de ruimte om te ontspannen.

Gebruik geestkracht en geen spierkracht
Het lichaam is ontspannen. Gebruik niet meer spanning dan nodig is om het lichaam overeind te houden. Dan ben je flexibel en wendbaar. De taiji-klassieken zeggen: “Wanneer je volstrekt zacht bent, zul je volstrekt hard worden.” Ontspanning geeft de ruimte om het lichaam met chi te vullen. De geest stuurt de chi door de aandacht naar een specifiek deel van het lichaam te sturen.

Boven en beneden volgen elkaar
Het lichaam beweegt als één geheel. Zoals een parelsnoer: elk deel van het snoer zet de volgende parel in beweging. Elke beweging start in de benen, wordt doorgegeven door het midden en komt tot uitdrukking in de armen.

Binnen en buiten stemmen overeen
De geest (binnen) stuurt het lichaam (buiten). Een alerte, open geest, maakt dat bewegingen soepel zijn.

Bewegingen zijn verbonden en ononderbroken
Taijiquan is als één lange beweging, zonder onderbrekingen. Elke houding gaat naadloos over in de volgende.

Zoek kalmte in beweging
Gebruik kalmte van de geest om bewegingen te controleren. De inademing en uitademing zijn lang en diep en de qi zinkt omlaag (in het onderste dantien). Er wordt spaarzaam omgegaan met het energieverbruik.