Postuur en een pijnlijke onderrug

Veel mensen hebben last van een pijnlijke onderrug. Hoewel hier verschillende oorzaken voor zijn, is een belangrijke factor een incorrecte houding. Kijk maar eens goed om je heen in de winkel, in de bus of staand op het station. En het zal je vast opvallen dat veel van ons de neiging hebben om licht achterover te leunen. En bekijk jezelf eens in de spiegel als je staat, zeker als je last hebt van een pijnlijke onderrug.

Onze heupen staan iets naar voren, het borstbeen is omhoog gericht en de schouders staan achter de heupen. Dit was me al opgevallen tijdens mijn lessen. Net als hoe moeilijk het is om onze houding blijvend te corrigeren. Jonathan Fitzgorden bevestigt in zijn blog Core Walking mijn vermoedens: onze incorrecte houding is inderdaad een belangrijke oorzaak voor lage rugpijn.

ruggengraatPatroon

Het gekke is dat we niet merken dat we dit doen. Ons lichaam geeft geen signaal dat deze houding ongemakkelijk is, soms pijnlijk zelfs. Als onze houdig gecorrigeert wordt, zie je al snel het lichaam zich weer omvormen tot een “comfortabel” achterwaards leunen.

Leerlingen geven ook aan dat in de correcte houding ze het gevoel hebben naar voren geleund te staan. Naar achteren leunen is een patroon geworden en daarmee moeilijk te veranderen. Dit kost tijd.
Wat gebeurt er als je continu licht overover leunt? Dan wordt het onderste deel van de ruggengraat ingedrukt, waardoor de spieren in dat gebied korter worden en vaak ook strakker.

Daarmee is de achterzijde van ons lichaam onderontwikkeld (ook de hamstring wordt bijvoorbeeld verkort), en de voorzijde juist óverontwikkeld (te lange spieren).

Taiji & Qigong en een pijnlijke onderrug

oude vorm, spiralen, nieuwegeinTaiji & Qigong werken op verschillende manieren aan het voorkomen en versoepelen van een pijnlijke onderrug:

  1. Door te werken aan een correcte houding: schouders boven de heupen, borstbeen ontspannen en schouders ontspannen omlaag. De rug wordt zo op een goede manier uitgelijnd.
  2. Aandachtig bewegen zorgt ervoor dat je je bewust wordt van pijnlijke gebieden. Pas als je je ergens bewust van bent, kun je veranderen.
  3. De lichte rek- en strekbewegingen maken het lichaam soepel. Verkorte spieren worden verlengd en pijnlijke spieren zachtjes los gemasseerd.